Rabu, 17 Juni 2015

Apa Kata Anda / What Say You (Kebenaran itu Hak / Truth

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2012 annual report for this blog.

Heres an excerpt:

4,329 films were submitted to the 2012 Cannes Film Festival. This blog had 36,000 views in 2012. If each view were a film, this blog would power 8 Film Festivals

Click here to see the complete report.

The stats helper monkeys at WordPress.com mulled over how this blog did in 2010, and heres a high level summary of its overall blog health:

Healthy blog!

The Blog-Health-o-Meter reads Wow.

Crunchy numbers

Featured image

About 3 million people visit the Taj Mahal every year. This blog was viewed about 25,000 times in 2010. If it were the Taj Mahal, it would take about 3 days for that many people to see it.

In 2010, there were 3 new posts, growing the total archive of this blog to 85 posts. There were 22 pictures uploaded, taking up a total of 4mb. Thats about 2 pictures per month.

The busiest day of the year was November 19th with 367 views. The most popular post that day was Istana Kayangan Zakaria Md Deros.

Where did they come from?

The top referring sites in 2010 were search.conduit.com, tranungkite.net, google.com.my, facebook.com, and search-results.com.

Some visitors came searching, mostly for habbatus sauda, khasiat habbatus sauda, police brutality, habbatussauda, and khasiat habbatus sauda.

Attractions in 2010

These are the posts and pages that got the most views in 2010.

1

Istana Kayangan Zakaria Md Deros October 2007
4 comments

2

Khasiat & Kabaikan Habbatus Sauda May 2007
220 comments

3

IN MALAYSIA SEMUA BOLEH (Everything Is Possible) August 2007
5 comments

4

Keruntuhan Akhlak Remaja Melayu Beragama Islam. May 2007
60 comments

5

What can vinegar do to your health June 2007
3 comments

Malam tadi saya dan isteri pergi ke rumah adik ipar di Kota Damansara untuk urusan pinjaman pendidikan IPT anak saya.

Kami mengguna laluan PLUS lebih kurang pukul 8:20 malam. Menjelang plaza tol di Jalan Duta alangkah terperanjatnya saya melihat kekesakan lalu lintas di situ. Itulah kali pertama saya melihat kesesakan lalu lintas yang saya tidak duga sama sekali. Bukannya musim cuti sekolah atau hari cuti am. Saya fikirkan mesti ada kenderaan rosak atau berlaku kemalangan. Menghampiri tol plaza saya lihat lorong kereta di sebelah Touch & Go dan Smart Tag lebih panjang daripada lorong bayaran tunai. Saya berasa pelik juga kerana lorong untuk kedua-dua Touch & Go dan Smart Tag Biasanya licin dan tidak sesak.

Saya melihat jauh ke hadapan melewati plaza tol kelihatan banyak kelipan lampu belakang kereta kemerahan berjalan perlahan. Tentu ada kenderaan rosak atau kemalangan fikir saya. Setiba saja di plaza tol saya lihat kesemua lorong  Smart Tag bersusun kenderaan menunggu giliran untuk melepasi plaza tol. Apa dah jadi? Nun di sebelah lorong tunai kelihatan agak lebih laju.

Selepas berlepas daripada plaza tol masih terdapat banyak lagi kereta di hadapan saya berjalan agak perlahan. Makin lama kelajuan semakin meningkat dan tidak kelihatan ada kenderaan rosak atau sebarang kemlangan berlaku. Rupa-rupanya tiada langsung kenderaan rosak atau berlaku kemalangan. Perkara ini mungkin berlaku setiap petang dan awal malam fikir saya lagi. Apa pun pada saya ianya boleh diambil sebagai iktibar bila hendak ke Kota Damansara di masa hadapan.

Saya tiba di Kota Damansara hampir jam 9:00 malam. Biasanya perjalanan daripada rumah saya di Sentul memakan masa 15 hingga 20 minit sahaja.

Saya maklumkan kepada adik ipar saya mengenai kesesakan lalu lintas berkenaan.

oh itu dah menjadi kebiasaan sekarang ni kerana waktu orang balik kerja jelas beliau. Aduh, laluan ini akan menjadi teruk semacam Leburaya Persekutuan di masa-masa akan apabila banyak lagi taman perumahan dibina dan menggunakan laluan ini kelak.

Jadi dalam hal ini sistem Touch & Go dan Smart Tag tidak lagi menjadi satu kemudahan yang boleh dimanfaatkan sepenuhnya apabila berlakukan kesesakan lalu lintas.

Pihak PLUS mungkin boleh fikirkan bagaimana masalah ini boleh di atasi memandangkan mereka yang menggunakan Touch & Go dan Smart Tag telah membayar jauh lebih awal (upfront) untuk menikmati kemudahan tersebut.

Ramai peniaga dan pengunjung Plaza Idaman gembira apabila pihak pengurusan Plaza Idaman mula melaksanakan pengharaman merokok di plaza tersebut.

Setelah sekian lama plaza itu beroperasi ramai peniaga dan pengunjung plaza tersebut bersungut mengenai ketidakselesaan dengan keadaan udara di situ kerana perokok sangat berleluasa menghisab rokok tanpa menghiraukan keselesaan dan kesihatan penghuni dan pengunjung plaza berkenaan.

Semasa poster melarang merokok dipasang di dinding-dinding plaza di semua tingkat ramai perokok tidak langsung mengindahkannya. Perokok termasuk peniaga dan pengunjung begitu selamba menghisab rokok walaupun terdapat poster melarang merokok dipamerkan. Pihak pengurusan tidak boleh buat apa-apa. Begitulah sikap kebanyakan perokok yang tidak peduli langsung tentang gangguan yang boleh menyinggung perasaan dan keselesaan orang yang tidak merokok.

Awal minggu ini pada 11 Januari 2010 apabila poster melarang merokok digantikan dengan satu poster lain yang memasukkan Denda RM500.00 maka perokok-perokok terpaksa akur jika tidak mahu didenda.

Semenjak itu udara di Plaza Idaman menjadi bertambah bersih dan nyaman. Poster berkenaan walaupun dibenci oleh perokok-perokok namun ianya adalah untuk kebaikan semua yang berada di Plaza tersebut.

Terima kasih kepada pengurusan Plaza Idaman.

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_crunch

The above link gives a good account of what the subject is all about.

Thus for me, it is hard to believe that it has happened in the US.

Being a country having so much strength in almost every aspect of good nation building such thing could not be happening there.

The Americans are known to be the cream of the modern world development where almost all modern inventions and great ideas were born there and yet it is now facing such an economic humility that is difficult to hide or camouflage.

I believe many do not believe that such thing can happen in the USA. where many learned financial intellectuals are always there to monitor the US economy so as not to be trapped into such a shameful state.

I am sure every American does not want such crisis to happen and yet it has happened.

So what actually made it happened and due to what motive it has to happen.

Is it due to the ex president not being able to detect what was about to happen or was he being duped to let it happen?

It not only will cause great hardship to the US but the world  over. And who actually are responsible for this happening and why? Who is actually behind it.




Who is actually behind this economic Catastrophe? Myself coming from a developing country just could not believe that this is happening in an advance country like the USA. Where do they put their intellectual faculty and reasoning to allow this to happen and end up being stunned by such a downfall.

.

Perhaps someone out there can reveal the secret behind this crisis happening.

Kira-kira sebulan Jumaat lepas seperti biasa saya telah ke sebuah mesjid di kawasan Gombak untuk menunaikan solat Jumaat. Seperti biasa juga saya telah meletak selipar saya di tempat yang saya biasa letak. Tetapi kali ini selipar saya adalah sebuah selipar yang baru. Walau pun begitu saya tidak menaruh kesangsian tentang nasib selipar berkenaan.

SeanGrandpaSlippers

Selesai solat Jumaat saya pun terus keluar untuk pergi makan tengah hari. Setibanya saya di tempat saya letak selipar saya lihat ianya tiada di situ. Lalu saya pun berjalan ke atas ke bawah di sepanjang tepi mesjid namun tiada kelihatan. Saya agak terkejut juga melihat beberapa jemaah, seperti saya berkaki ayam, mencari sesuatu. Bila saya tanya, mereka menjawab hilang selipar dan kasut.

shoes2

Ramai juga bilangan mereka itu. Kalau setakat saya sahaja yang hilang selipar saya rasa itu biasa tetapi pada hari itu ramai yang menjadi Korban kecurian selipar dan kasut.

Pada hari itu khutbah membincang mengenai ahklak orang Islam di negara ini. Khatib menyebut betapa gejala sosial remaja telah meningkat daripada sekecil perlakuan hingga jenayah besar. Khatib telah menerangkan bagaimana gejala ini boleh dibendung dengan syarat bahawa semua slippers2berusaha dan berkerjasama untuk membenteraskannya. Mengapa khatib mengajak kita berbuat demikian? Sudah pasti khatib merasakan bahawa gejala sosial sudah mencapai ke tahap yang membimbangkan.

Alangkah benarnya kenyataan tersebut bila saya kenangkan pada hari itu ramai kehilangan kasut dan selipar walaupun khatib dengan tegas menyatakan hinanya orang Islam kerana melakukan perkara yang tidak sepatutnya dilakukan. Nasihat khatib itu langsung tidak ada kesan ke atas orang-orang yang mencuri itu.  Mereka sebagai orang Islam sendiri sanggup melakukan amalan mencuri selipar dan kasut di kawasan mesjid. Di manakah letaknya sifat amanah dan keimanan mereka kerana sanggup melakukan perkara yang dilarang oleh agama sendiri. Tempat yang mereka lakukan perkara yang dilarang oleh agama pula itu adalah di kawasan mesjid. Mereka-mereka ini tidak langsung ada perasaan menghormati rumah Allah s.w.t. Mereka yang beragama Islam sanggup mencuri barang kepunyaan orang Islam sendiri. Bagaimana pihak berkuasa boleh menyelesaikan masalah ini.

slippers3

Selipar dan kasut yang hilang tetap hilang kerana telah ditakdirkan. Tetapi perlakuan sedemikian perlu dihentikan kerana akan memberi gambaran dan imej yang buruk kepada orang Islam di kaca mata pelancung yang turut bersolat di mesjid. Buruk lagi sekiranya selipar dan kasut pelancung turut dicuri. Hinanya orang Islam melakukan perkara tersebut di kawasan peribadatan orang Islam sendiri.

kasut

Saya tidak dengar adanya kecurian selipar atau kasut di tempat ibadah orang bukan Islam sama ada di gereja, kuil. Mungkin mereka tidak tanggalkan kasut bila masuk ke rumah ibadah mereka. Tapi di kuil Hindu ramai yang pergi dengan berkaki ayam. Ada juga yang berkasut tetapi tidak pernah kedengaran kasut atau selipar mereka dicuri. Mungkin mereka lebih takut untuk melakukan kecurian di tempat atau rumah ibadah mereka jika dibanding dengan perlakuan orang Islam.

Apa Kata Anda / What Say You (Kebenaran itu Hak / Truth

Artikel Terkait

Apa Kata Anda / What Say You (Kebenaran itu Hak / Truth
4/ 5
Oleh

Berlangganan

Suka dengan artikel di atas? Silakan berlangganan gratis via email